Zvyšuje sa aj predaj jahňaciny v obchodoch na Slovensku. Kým v roku 2020
sa v nich predalo 8000 kusov jahniat, minulý rok to bolo 15.000 kusov.
Chovatelia odhadujú, že tento rok to bude 20.000 kusov. "Z trendu
posledných rokov vidíme, že spotreba jahňaciny stúpa predovšetkým v
predveľkonočnom období. Našou úlohu na ministerstve, samozrejme, v úzkej
spolupráci s chovateľmi oviec, je zabezpečiť, aby bol dostatok
jahňaciny na pultoch celoročne," uviedol Vlčan. To sa podľa ministra
dá urobiť správnym nastavením rodenia jahniat a na druhej strane
podporou chovateľov oviec z ministerstva, ktorú minulý rok mimoriadne
zvýšili o 8,7 milióna eur.
Šéf agrorezortu zdôraznil, že v novom eurofondovom období plánujú
masívnu podporu chovu oviec a kôz, aby zastavili pokles ich počtu.
Cieľom je v horizonte do roku 2035 zvýšiť počet oviec zo súčasných
297.000 na pol milióna.
Predseda Zväzu chovateľov oviec a kôz na Slovensku Igor Nemčok
pripomenul, že okrem produkcie mäsa a mlieka má chov oviec aj ďalšie
prínosy. Jedným z nich je spásanie trávnych porastov, a tým vytváranie
rázu krajiny a obohacovanie pôdy či zlepšenie ekosystémov. "Ak tu
nebudú ovce, všetko zarastie. A ak hovoríme, že Slovensko je krásna
kultúrna krajina, bez oviec sa s ňou môžeme rozlúčiť," skonštatoval.
Spotrebitelia nájdu slovenskú jahňacinu na pultoch obchodov pod označením "Zlaté jahňa – 100 % slovenské".